Boxholmsföretagaren Simon Ramevik, 28 år, firar fem år med sitt åkeri Boxholms fjärrtransporter och värdesätter friheten i yrket, trots att han är borta från hemmet större delen av veckan.
Simon startade företaget på sin 23-årsdag. Han har kört långtradare i åtta år, och idén att starta eget fanns med tidigt. Tidigare har han arbetat för Fågelsta transport och Vadstena fjärrtransporter.
Idag driver han åkeriet med två bilar och en anställd, vilket han tycker är lagom. Uppdragen får han bland annat via sin tidigare arbetsgivare i Vadstena, där det inte finns någon konkurrens.
Livet på vägarna innebär långa körningar över hela Sverige. Med sig har han hunden Hero. Trots nackdelar som att vara borta länge menar Simon att fördelarna överväger:
– Visst har jag någon gång tänkt på att byta jobb, men i vilket arbete skulle jag få samma frihet som jag har nu?
Simon Ramevik, 28, från Boxholm firar fem år som egen företagare med sitt åkeri Boxholms fjärrtransporter. Han startade företaget vid 23 års ålder och har idag två lastbilar och en anställd. Simon uppskattar friheten i yrket och har hunden Hero som sällskap på sina långa resor.
Simon började sin karriär hos Fågelsta transport och Vadstena fjärrtransporter innan han startade sitt eget företag. Han får sina uppdrag från sin tidigare arbetsgivare och ser ingen konkurrens mellan dem. Simon kör i hela Sverige och föredrar resor norrut för de fina vägarna och landskapen.
- Helt klart Västerås, Örebro och Jönköping. Där har folk svårt att hitta gaspedalen och kör alldeles för sakta vid avfarterna, säger Simon Ramevik.
På fritiden ägnar Simon tid åt att bygga fordon och har till och med byggt en egen husbil. Trots att han är mycket på vägarna så har han vant sig vid att vara borta hela veckor.
Simon Ramevik från Boxholm firar 5 år med sitt åkeri Boxholms fjärrtransporter. Han startade företaget som 23-åring och har sedan dess kört långtradare i hela Sverige och Europa.
Ramevik berättar att han har friheten att styra sina dagar som egenföretagare.
- Jag måste ju göra mitt jobb men jag kan ändå styra mina dagar. Jag kan ta rast när jag vill, äta när jag vill och ringa till vänner när jag vill.
Han har två långtradare i sin verksamhet och en anställd.
- Helt klart Västerås, Örebro och Jönköping. Där har folk svårt att hitta gaspedalen och kör alldeles för sakta vid avfarterna.
Simon, 28, startade åkeri på sin födelsedag
Simon startade sitt åkeri som 23-åring och i år fi...
Simon startade sitt åkeri som 23-åring och i år firar företaget fem år.
I veckorna bor han i sin lastbil men det senaste året har han haft sällskap av hunden Hero. Och även om inte Hero skrämmer bort skumma typer så är han ett bra sällskap.
– Visst har jag nån gång tänkt på att byta jobb men i vilket arbete skulle jag få samma frihet som jag har nu.
Så filosoferar 28-åriga Simon Ramevik, från Boxholm, när han ska förklara varför han trivs med sitt val av yrke som lastbilschaufför.
Vad innebär den friheten?
– Jag måste ju göra mitt jobb men jag kan ändå styra mina dagar. Jag kan ta rast när jag vill, äta när jag vill och ringa till vänner när jag vill, säger Simon.
Varför det blev just det yrket vet inte Simon riktigt. Han byggde sin egna EPA-traktor som ung och när det var dags att söka till gymnasiet blev det fordon- och transportprogrammet i Nässjö.
– Efter studenten började jag jobba hos Fågelsta transport och sedan började jag jobba för Vadstena fjärrtransporter, berättar Simon.
Simon har kört långtradare i åtta år nu och det har gått fem år sedan Simon som 23-åring startade sitt egna företag.
– Att starta eget har funnits i mina tankar sedan jag började köra lastbil. Och på min 23-årsdag registrerade jag företaget hos Bolagsverket.
Simon har två långtradare i sin verksamhet och en anställd, vilket han tycker är lagom. Sina jobbuppdrag får han från sin tidigare arbetsgivare, Vadstena fjärrtransport.
Så det är ingen konkurrens mellan er?
– Nej, inte alls. Jag köpte min första lastbil av dem och ägaren Fredrik Gårdh pushade mig att jag skulle starta eget.
Hur är det med konkurrensen från utländska åkerier?
– Det är inget som vi märker av, vi har lojala kunder som vi kör åt. Så den konkurrensen kanske är tuffare mer söder ut.
Som namnet Fjärrtransporter antyder är det långa resor som görs med bilarna i Simons åkeri. De kör i hela Sverige, till norr och söder, vilket tar flera dagar.
– Jag är borta nästan hela veckan på körningar, jag åker oftast i väg på söndagen och kommer hem fredag, säger Simon.
Lasten kan bestå av det mesta som varor från Rusta och stål från Boxholm. Att åka norrut, till exempel Haparanda och Umeå, är en resa som Simon gärna gör.
– Det är fina vägar där och jag gillar landskapet med sjöarna och fina utsikter. Och norrut flyter trafiken på bättre.
Var är det sämst att köra till tycker du?
– Helt klart Västerås, Örebro och Jönköping. Där har folk svårt att hitta gaspedalen och kör alldeles för sakta vid avfarterna.
Simon har även vana att köra i Europa och för några veckor hoppade han in hos ett annat åkeri för att köra ett flyttlass till Spanien.
– Givetvis fick vi punktering när däcket exploderade av värmen. Men det gick bra och efter några samtal fick vi hjälp, berättar Simon.
Har du varit med om däck som exploderat tidigare ?
– Ja, men mina bilar är så stora med flera däck så man märker det knappt. Det blir bara ett litet ryck i ratten.
Att lastbilarna då och då går sönder hör till yrket och det är egentligen inget som stressar upp Simon. Det som kan bli ett irritationsmoment är folk som inte har förståelse för att han står där han står.
– Om bilen pajat kan jag ju inte göra mycket mer än att stå där tills jag får tag i någon som kan fixa bilen.
I lastbilar finns en färdskrivare som aktiveras av ett personligt kort och registrerar att föraren kör antalet tillåtna timmar.
– När körtiden tar slut så får man parkera och ta vila. Så stoppet kan bli på en parkeringsficka eller vid ett köpcentrum, säger Simon.
Att stå på en mörk parkeringsplats kan ha sina nackdelar när det gäller säkerheten av lasten.
Har du råkat ut för att något när du har parkerat för natten?
– Jag vaknade i lastbilen förra veckan av en skåpbil vid min bil. Men jag hade inte dragit ner gardinerna i min bil så de blev nog rädda att jag skulle se dem, så de åkte iväg.
Blev du inte rädd?
– Nja, men jag startade bilen och åkte och parkerade på ett mer upplyst ställe som kändes säkrare.
Helt ensam är inte Simon i sin långtradare. Med på resorna sedan något år tillbaka är "kollegan" och hunden Hero, som dock är för liten och för ung för att vara en vakthund.
– Hero gillar att åka med, men han kan bli lite rädd ibland för olika ljud. Men han är ett bra sällskap på resorna, säger Simon.
Att vara borta hela veckor är något som Simon vant sig vid och även om han valt rätt yrke så har det sina nackdelar.
– Det kan bli stressigt när jag väl är hemma, jag ska hinna tvätta, träffa kompisar och allt annat som jag vill göra.
För Simon är inte bilar bara ett yrke, det är även ett intresse. Så det kan bli besök i garaget i Vadstena även på ledig tid för att jobba med egna projekt och han har byggt en egen husbil.
– Jag har semestrat i den men nu är den till salu, det visade sig att jag tyckte det var roligare att bygga den än att åka i den, skrattar Simon.
Simon Ramevik
Ålder: 28 år
Bor: I Boxholm
Familj: Hunden och "kollegan" Hero.
Yrke: Egenföretagare. Driver åkeriet Boxholms fjärrtransporter.
Intressen: Bilar, båtar, meka. Umgås med vänner och spela på datorn.
Talang: Bygga och fundera ut hur man bygger fordon. Jag har byggt en husbil och funderar på att bygga en till.
Detaljer
- ID: l68dm08r
- Klassificering: Nyhet
- Först sammanfattad: Lördag 7 juni, 20:17
- Senast sammanfattad: Lördag 7 juni, 20:17